Varmt och friskt hus, tack!


Nu har vi bott i huset i prick ett år. Ett år låter kanske kort, men jag känner att livet vi levde i grottan (lägenheten i Vasastan) är så otroligt avlägset från det liv vi lever nu. Det var jättehärligt att bo mitt i stan när vi hade "det livet" vid 24-29-års ålder, när vi ofta var ute i svängen och åt ute rätt ofta. Men nu har vi klivit in i ett helt nytt kapitel där vårt hem är vår borg och herregud vad vi trivs här! Det är nästan så att vi inte vill lämna hemmet för något alls, eftersom vi har allt vi behöver här, hehe.
 
Något som jag däremot var rätt rädd för inför att flytta till hus är hur kallt det kan vara jämfört med att bo i lägenhet, speciellt på vintern. När jag var yngre och sov över hos kompisar som bodde i hus så minns jag hur kallt det alltid kändes på golven och som att det alltid var ett fönster på glänt. Men när vi flyttade in i slutet på förra hösten så tyckte jag inte riktigt att det stämde in på vårt hus. Kanske för att jag hade så starka minnen av hur kallt det kunde vara. 
 
I år, nu när kylan börjar smyga sig på utomhus har vi dock börjat lägga märke till att det känns kallare och kallare även inomhus. Det är framförallt lite svalare på övervåningen jämfört med de andra två våningarna, det känner man redan när man är påväg upp i trappan. Jag googlade lite för att hitta några "enkla lösningar" man kan göra själv för att påverka det och hittade den här hemsidan: polarpumpen.se som även har en blogg som har en hel del konkreta tips på vad man kan göra. Bland annat om att lufta elementen och därmed kan få igång värmen bättre. I grottan i stan hade vi ett element i hela lägenheten, så där hann det liksom inte hända så mycket, men nu har vi minst sju stycken på våra tre plan - så det gäller att de funkar som de ska allihopa. 
 
Hittade också ett tips om en värmeförflyttare som hjälper till att fördela värmen över flera rum eller våningsplan - perfekt för vårt hus! Dessutom skulle den hjälpa till att få friskare luft i hela huset, just nu har vi på en luftrenare (en sådan med vattenånga ni vet) som vi låter stå på i ett par timmar innan läggdags, för det är ganska torr luft i vårt sovrum annars - det kanske vi skulle slippa med den här värmeförflyttaren. Gå in och kika på deras hemsida för fler tips!
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Är 30 år gammal och legitimerad tandhygienist. Förra hösten gick flytten till drömradhuset med pojkvännen och nu väntar vi vårt första barn. I november är det dags och vi är så förväntansfulla! Har bloggat till och från sedan 2009 och här på blogg.se sedan 2012. Här får du läsa om min vardag, mina tankar och drömmar. Välkommen!


Follow on Bloglovin
RSS 2.0