Fluortanten tipsar - Vinkelborste


Det var ju ett tag sedan jag la upp något inlägg i kategorin Fluortanten, så jag tänkte att vi kör en snabb om Vinkelborstar.
 
En vinkelborste ser ut som en vanlig manuell tandborste, med undantag för själva borsthuvudet som är mycket mindre, med färre strån och med en bra vinkel. Vinkelborsten är superbra att använda till tänderna längre bak i munnen där det kan vara lite svårare att komma åt. Det är ofta de tänderna längre bak som får karies eller djupare tandköttsfickor än man skulle önska - just för att det kan vara svårare att komma åt och göra rent därbak. Med en vinkelborste når man bättre och man får bort mer bakterier om man kompletterar med den tillsammans med sin vanliga tandborste.
 
Den kan också vara bra att använda på insidan av framtänderna där det också kan vara lite trixigt att få till en bra vinkel med vanliga tandborsten. Bakom framtänderna i underkäken bildas det oftast tandsten snabbast, så där kan man också borsta med vinkelborsten i ett par extra sekunder för att förebygga att tandsten bildas.
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Är 30 år gammal och legitimerad tandhygienist. Förra hösten gick flytten till drömradhuset med pojkvännen och nu väntar vi vårt första barn. I november är det dags och vi är så förväntansfulla! Har bloggat till och från sedan 2009 och här på blogg.se sedan 2012. Här får du läsa om min vardag, mina tankar och drömmar. Välkommen!


Follow on Bloglovin
RSS 2.0